Saturday, 6 July 2013

Sabtu yang ceria.

Assalamualaiku, helo? apa kabar?
Ok-2....Hari ini sy ada ada buat kuih.
Nak tau tak kuih apa?

Tak nak tau? K, p main jauh-2 budak!
Hehe, just kidding :)

sy buat kuih APAM PISANG.
Pernah makan x?

Nie haa resepinya..eseseh, resepi ni mak sy..
tak tau nak buat hari ini, elok lah rasanya berkongsi sesuatu yg bermanfaat kan..
eeeehhee.

BAHAN-BAHAN:
1. Pisang(pisang raja-4 biji , pisang awok-10 biji)
2.Air ( 1 liter, elok guna jag yag ada ukuran)
3.Garam (satu sudu suda cukup)
4.Garam ( 450 gram)
6.Yis ( 3 sudu)
7. Soda ( 4 sudu)
8. Minyak ( 3 sudu besar, mcm sudu ambil sup ) gulp ! 
9.sedikit warna coklat dan sedikit kicap ( supaya ada warna, taklah nnt pucat lak kan )

CARA-CARA:
1. Mula--mula tumbuk pisang sampai halus. (Minta maaf pnggunaan bhasa yg pelik, hee)
2. Ambil air 1 liter , tuang kat bekas.
3. Campur gula, garam, soda, yis, pisang yang sudah halus , sedikit kicap n pewarna .
4. Gaul sebati.
5. Biarkan hingga kembang.
6. Bila dah kembang, boleh lah letak kat acuan..( acuan mengikut kehendak sendiri)hee
7. Kukus sehingga masak..Dalam masa 15-30 minit.
8. Seterusnya, boleh lah dihidangkan untuk maka petang ke apa ke... 

                                                 THATS ALL, hopefully useful for u all !

                                                                                                                    
                                                                                                             humairahainina.

No comments: